Zaufali nam liderzy branży:
SPRZEDAŻ
Świadczymy kompleksową pomoc prawną dostosowaną do specyfiki działalności handlowej klienta. Osiągamy postawione cele i optymalnie chronimy interesy klienta wobec oddziałujących na niego organów władzy publicznej (np. Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), innych podmiotów prawa (np. operatorów systemu), czy też wobec innych sprzedawców podejmujących rywalizację rynkową.
Prowadzimy postępowania koncesyjne, taryfowe oraz chronimy klientów w postępowaniach kontrolnych – w razie zagrożenia karą pieniężną. Obszar naszych działań obejmuje m.in. wsparcie w negocjacjach i sporach związanych z umowami z operatorem systemu, z innym przedsiębiorstwami energetycznymi, czy pośrednikami w handlu energią, paliwami lub prawami majątkowymi, oraz z odbiorcami paliw lub energii. Tworzymy rozwiązania i doradzamy w zakresie wzorców umów, modeli akwizycji i obsługi klientów. Potrafimy wykorzystać dostępne instrumenty prawne chroniące w maksymalnym stopniu interes prawny i ekonomiczny naszych klientów. Z powodzeniem wykorzystujemy trafną interpretację unormowań Unii Europejskiej, czy orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz prawo krajowe, pomimo znacząco ograniczonej przez te przepisy swobody działalności gospodarczej, w tym swobody umów zawieranych przez sprzedawców. Potrafimy dążyć do rozstrzygnięć zapewniających wyważenie interesów stron i zgodność z interesem publicznym, a przy tym gwarantujących interes klienta. Prezentowane rozwiązania współkształtują linię orzeczniczą w Polsce.
PRZESYŁ I DYSTRYBUCJA
Świadczymy kompleksową pomoc prawną, jak również specjalistyczne doradztwo prawne dla przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii. Udzielamy wsparcia prawnego zarówno na etapie pozyskiwania koncesji, jak i w toku późniejszej działalności. Poddanie operatorów systemów elektroenergetycznych daleko idącej ingerencji ze strony organów administracji publicznej związanej z zapewnieniem niedyskryminacyjnego dostępu do sieci oraz wymogami niezależności wynikającymi z wdrażania zasad unbundlingu stwarza istotne ryzyko regulacyjne w prowadzonej działalności. W tym zakresie udzielamy pomocy prawnej zarówno w postępowaniach prowadzonych przed Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki (postępowania taryfowe, kontrolne lub w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej), jak i przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Świadczona przez nas pomoc prawna dotyczy także relacji przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii z innymi przedsiębiorstwami energetycznym (przede wszystkim wytwórcami i sprzedawcami), jaki i odbiorcami energii. Naszym klientom udzielamy wsparcia przy przygotowywaniu umów handlowych, zarówno mających charakter adhezyjnych wzorców, jaki i tych indywidualnie negocjowanych. Reprezentujemy przedsiębiorstwa w postępowaniach toczących się w trybie art. 8 Prawa energetycznego. Wspieramy operatorów systemów elektroenergetycznych w sporach dotyczących przerw w dostawie energii oraz jej niewłaściwych parametrów.
Nasze wsparcie prawne obejmuje również zagadnienia związane z prowadzonymi inwestycjami i rozwojem sieci. Reprezentujemy naszych klientów we wszystkich postępowaniach administracyjnych w toku całego procesu inwestycyjnego. W przypadku zlecenia przeprowadzenia tegoż procesu osobom trzecim, udzielamy wsparcia na etapie wyłonienia wykonawców, jak i na późniejszym etapie realizacji umów inwestycyjnych. Jako kancelaria specjalizująca się w doradztwie dla przedsiębiorstw przesyłowych reprezentujemy naszych klientów w postępowaniach dotyczących służebności przesyłu lub dotyczących uzyskania tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości w trybie administracyjnym.
KONCESJE I DZIAŁALNOŚĆ REGULOWANA
Prowadzimy postępowania koncesyjne na rzecz przedsiębiorców podejmujących lub zmieniających swoją działalność w zakresie wytwarzania paliw lub energii, magazynowania paliw gazowych, przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, obrotu paliwami lub energią. Pomagamy przy minimalnym nakładzie zasobów klienta spełnić przesłanki pozytywne uzyskania koncesji oraz przezwyciężyć przesłanki negatywne jej otrzymania. Wspomagamy także sam proces decyzyjny klienta w wyborze rodzaju i zakresu prowadzenia działalności, sposobu jej prowadzenia oraz wybory formy finansowania. Udzielane wsparcie obejmuje nie tylko etap koncesji, lecz także zawarcie na korzystnych warunkach umów z innych przedsiębiorcami, regulujących dostęp do urządzeń kluczowych, w przedmiocie obrotu paliwami lub energii, a także umów dodatkowych, które są konieczne dla sprzedaży paliw lub energii bądź wymagane dla utrzymania funkcjonowania systemu właściwego w danym podsektorze energetycznym i z tej przyczyny wymagają zagwarantowania interesów klienta.
Pomagamy również przedsiębiorcom podejmującym działalność gospodarczą wywarzania energii elektrycznej z odnawialnych jej źródeł w małej instalacji. Wsparcie obejmuje nie tylko uzyskanie wpisu do działalności regulowanej, lecz także zawarcie na korzystnych warunkach umów w zakresie dystrybucji i sprzedaży wytworzonej lub odebranej energii elektrycznej oraz umów dodatkowych.
OCHRONA ŚRODOWISKA W ENERGETYCE
Skomplikowane regulacje dotyczące ochrony środowiska kształtują sytuację prawną przedsiębiorców działających w sektorze energetycznym w wielu aspektach ich działalności. Udzielenie koncesji umożliwiającej wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję oraz obrót energią implikuje obowiązek zabezpieczenia ochrony środowiska w trakcie oraz po zaprzestaniu tego rodzaju działalności.
W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie wiemy jak skutecznie reprezentować interes przedsiębiorców w postępowaniach administracyjnych i sądowo – administracyjnych, których przedmiotem są prawa i obowiązki związane z ochroną środowiska. W ramach praktyki Kancelarii DKK oferujemy obsługę prawną w zakresie:
- sporządzania raportów oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
- uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na każdym etapie tego procesu,
- ograniczeń o charakterze przestrzennym mogących wynikać z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub planów ochrony ustanowionych dla parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych oraz obszarów Natura 2000,
- emisji substancji i energii do środowiska (pozwolenia sektorowe i pozwolenie zintegrowane) oraz handlu emisjami,
- poboru wody i odprowadzania ścieków (pozwolenie wodnoprawne),
- gromadzenia, przemieszczania i przetwarzania odpadów,
- ochrony przed hałasem i promieniowaniem elektromagnetycznym,
- działalności polegającej na pozyskiwaniu pierwotnych nośników energii ze złóż,
- ochrony przedsiębiorców przed sankcjami i karami wiążącymi się z przestrzeganiem surowych wymogów ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody.
Kancelaria DKK przygotowała również osobną ofertę w zakresie zamówień publicznych. Pod wpływem orzecznictwa TS UE czynniki związane z ochroną środowiska uzyskały realny wpływ na ocenę danej oferty jako najkorzystniejszej ekonomicznie (por. orzeczenie wydane w sprawie C-513/99 Concordia), co obecnie wynika z dyrektywy unijnej. W ten sposób kryteria środowiskowe stały się jedną z podstaw dokonania oceny ofert składanych w trybie krajowej ustawy – Prawo zamówień publicznych.