JAK ZACHOWAĆ PRAWO DO CENY ENERGII ELEKTRYCZNEJ Z 2018 r.
29 czerwca 2019 r. weszła w życie ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Istotne zmiany pojawiły się w tzw. ustawie prądowej. Podpisana niedawno przez Prezydenta RP Ustawa zmieniająca stanowi, że odbiorcy końcowi energii elektrycznej, o których mowa w art. 6 ust. 1a pkt 2-5 noweli, czyli m.in. mikro-przedsiębiorcy i małe przedsiębiorstwa, mają obowiązek (w ciągu 28 dni od dnia wejścia w życie ustawy) złożenia przedsiębiorstwu energetycznemu, które jest stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej albo umowy kompleksowej z tym odbiorcą, oświadczenia potwierdzającego status odbiorcy końcowego. Oświadczenie to stanowi załącznik nr 1 do noweli. Złożenie takiego oświadczenia będzie podstawą do utrzymania ceny energii elektrycznej z dnia 30 czerwca 2018 r. w II półroczu 2019 r.
Wypełnione oświadczenie należy złożyć do 27 lipca 2019 r.! Oświadczenie do pobrania tutaj. Nie należy czekać z decyzją o złożeniu oświadczenia, bowiem jego przesłanie po 27 lipca 2019 r. nie pozwoli na utrzymanie zeszłorocznych cen.
Odnośnie pozostałych obiorców końcowych, tj. średnich i dużych przedsiębiorstw nowelizowana ustawa daje możliwość ubiegania się o udzielenie pomocy de minimis za II półrocze 2019 r. Dla tych przedsiębiorstw przewidziano możliwość zwrócenia się do Zarządcy Rozliczeń S.A. z wnioskiem o wypłatę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej. Kwota pomocy nie może jednak przekraczać 200 tysięcy euro (EUR) wypłaconej w ciągu 3 lat kalendarzowych. W noweli nie określono jednak treści ani formularza wniosku.
Dodatkowo podmioty wykonujące działalność gospodarczą w sektorze lub podsektorze energochłonnym będą mogły skorzystać z rekompensat. Obecnie ustawa o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych jest w trakcie prac komisji sejmowej. Wymaga podkreślenia, że w przypadku gdy w/w podmioty skorzystają z rekompensaty to nie będą uprawnione do dofinansowania przewidzianego w ustawie o dopłatach.
Do ubiegania się o dofinansowanie nie są uprawnieni odbiorcy końcowi wykonujący działalność gospodarczą określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 lub w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 i oznaczoną odpowiednio następującymi kodami: 24.42; 08.91; 20.13; 24.43; 14.11 (ex. 32.99); 24.10; 24.20.1; 17.12; 20.15 (ex 38.21); 24.44; (ex.19.10) 20.14; 13.10; 20.60; 07.10 (ex 09.90); 20.16.10; (ex 20.16.51.0); (ex 20.16.30.0); (ex 20.16.40.0); 17.11.14.0, wytwarzający co najmniej jeden produkt z wyżej wymienionego sektora oraz podsektora, posiadający tytuł prawny do instalacji w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, ze. zm. 2) oraz eksploatujący tę instalację. Przez instalację należy rozumieć:
a) stacjonarne urządzenie techniczne,
b) zespół stacjonarnych urządzeń technicznych powiązanych technologicznie, do których tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot i położonych na terenie jednego zakładu,
c) budowle niebędące urządzeniami technicznymi ani ich zespołami,
– których eksploatacja może spowodować emisję;
Nowelizacja nie zmienia uprawnienia do korzystania przez wszystkich odbiorców końcowych, w tym również przez średnie i duże przedsiębiorstwa, z obniżonej akcyzy z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh oraz opłaty przejściowej o 95%, co podkreśla Ministerstwo Energii w komunikacie z 28 czerwca 2019 r.
Pełny tekst noweli znajdziesz pod poniższym linikiem:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001210/T/D20191210L.pdf
Autor: Michał Kornasiewicz