O węglu i samochodach na prąd – debata energetyczna w Falentach k. Warszawy
W dniu 12.12.2016 r. w Falentach k. Warszawy odbyło się realizowane pod patronatem Ministerstwa Rozwoju Forum dla Wolności i Rozwoju – Strategia dla Polski. W ramach Kongresu miały miejsce dwa panele dyskusyjne dotyczące sektora energetycznego: pierwszy na temat innowacyjności w energetyce, drugi o roli węgla kamiennego w sektorze.
Elektromobilność, SmartCity, Smart Living. Jak przygotować sektor energetyczny na wyzwania innowacji najbliższej dekady?
W panelu dotyczącym elektromobilności udział wzięli: Jan Kowalczyk – Prezes Banner Group sp. z o.o. (jako moderator), Wojciech Drożdż – Wiceprezes Enea Operator, Joanna Rycerz – konsultant w zespole doradztwa regulacyjnego PwC, Dariusz Bliźniak –były Prezes Towarowej Giełdy Energii, Artur Sikora – Dyrektor Zarządzający Sprzedażą w Proximus SA oraz mec. Adam Kowalski reprezentujący Kancelarię DKK.
Uczestnicy panelu zwrócili uwagę na postępujący rozwój wszelkiego rodzaju polityk smart. Z punktu widzenia sektora energetycznego wdrożenie innowacyjnych rozwiązań chociażby w zakresie „inteligentnego miasta”, czy zastosowanie na szeroką skalę samochodów elektrycznych, wymaga zbudowania inteligentnej sieci ze smart meteringiem.
Wiele miejsca w dyskusji poświęcono elektromobilności. Zgodnie z Planem Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przy- szłości” opracowanym przez Ministerstwo Energii, do 2025 r. do powszechnego użytku powinien zostać wprowadzony 1 mln samochodów elektrycznych. W założeniach Planu będą to samochody produkowane w Polsce, co przyczyni się do rozwoju zaawansowanego przemysłu i wykreowania nowych marek.
Mec. Adam Kowalski zwrócił uwagę na konieczność wdrożenia systemu zachęt mających skłonić konsumentów do zakupu samochodu elektrycznego. System ten może mieć źródło w przepisach powszechnie obowiązujących lub w prawie miejscowym. W zakresie pierwszej grupy zachęt jako podstawowe jawią się zwolnienia podatkowe (akcyza), zwolnienia w zakresie opłat rejestracyjnych oraz dopłaty finansowane z budżetu państwa lub ze środków unijnych. W zakresie drugiej grupy zachęt (wprowadzanych na poziomie gminy) można wskazać: zwolnienie z opłat parkingowych, wprowadzenie stref zeroemisyjnych, możliwość korzystania z buspasów. Obok zachęt dotyczących samego nabycia samochodu równie ważne są zachęty dotyczące sposobu jego użytkowania, a przede wszystkim ładowania pojazdu w czasie nocnej doliny zapotrzebowania na energię. Tutaj jako podstawowy instrument jawią się taryfy strefowe lub zmienne z wyraźnymi bodźcami cenowymi.
Uczestnicy panelu zwracali uwagę na rosnącą rolę źródeł rozproszonych. W zakresie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego szczególną rolę należy przypisać klastrom energetycznym.
Mec. Adam Kowalski wskazał, że promowanie źródeł niskoemisyjnych wydaje się być koniecznością, w szczególności w kontekście treści pakietu zimowego ogłoszonego przez Komisję Europejską w dniu 30.11.2016. W art. 23 projektu nowej dyrektywy dotyczącej rynku energii prawodawca wspólnotowy wykluczył z mechanizmu tzw. rynku mocy źródła o emisyjności powyżej 550 mgCO2/kWh. Takie rozwiązanie oznacza, że z projektowanego w Polsce rynku mocy zostaną wyłączone źródła konwencjonalne oparte na węglu.
Szansa dla polskiego węgla. Jakie są perspektywy stworzenia hurtowego rynku węgla kamiennego w Polsce?
W paneludyskusyjnym dotyczącym węgla udział wzięli: Jan Kowalczyk – Prezes Banner Group sp. z o.o. (jako moderator), Mariusz Przybylik – Partner AT Kearnery, Jan Dziekoński – Project Manager PwC, ekspert ds. energetycznych, Paweł Kossecki, oraz mec. Michał Kornasiewicz reprezentujący Kancelarię DKK.
Uczestnicy panelu zwrócili uwagę na problem nieprzejrzystości rynku węgla związany z brakiem transparentnych zasad ustalania cen. Receptą na obecną sytuację może być wdro- żenie hurtowego rynku węgla opartego o giełdę.
Mec. Michał Kornasiewicz wskazał, że rozwiązania takie zostały z powodzeniem wprowadzone w stosunku do energii elektrycznej i gazu, poprzez ustanowienie obliga giełdowego. Podstawową kwestią w przypadku węgla jest ustalenie, czy obligiem powinna być objęta cała produkcja, czy też jej część (procentowo określony wolumen). Rozważenia wymaga także ocena skutków jakie wywoła wprowadzenie obliga giełdowego na obowiązujące umowy terminowe (z okresem obowiązywania dłuższym niż 1 rok).
Uczestnicy panelu zwracali uwagę na trudności w zakresie wprowadzenia obliga giełdowego wobec niejednorodności towarowej węgla (różna kaloryczność). Jednak jak słusznie zauważył Mariusz Przybylikna pewne trudności wskazywano także tworząc rozwiązania dotyczące obliga giełdowego w stosunku do energii elektrycznej i gazu. Pomimo tego przyjęte wówczas rozwiązania okazały się sukcesem. Sygnalizowane trudności nie powinny zatem odwodzić nas od wprowadzenia rozwiązań, które zagwarantują transparentność cen węgla i wyeliminują obecne sytuacje patologiczne.
Autor: Adam Kowalski