Mec. Marcin Marszałek wśród prelegentów XIV Konferencji Naukowo-Technicznej „Rynek Gazu 2014”
W dniach 25-27 czerwca w Kazimierzu Dolnym odbyła się XIV Konferencja Naukowo-Techniczna „Rynek Gazu 2014”. W czasie obrad mec. Marcin Marszałek wygłosił dwa referaty: Pierwszy nt. Rodzajów rynków (szczebli oraz segmentów) w zliberalizowanym sektorze gazowym, a drugi – nt. Rodzajów umów – podstawowego instrumentu akwizycji klienta na rynku gazu, na podstawie doświadczeń rynku energii elektrycznej.
Centralną pozycję w obu referatach zajmuje ekstrapolacja koniecznych zasad oraz następstw liberalizacji rynku gazowego w Polsce – z uwzględnieniem jego specyfiki – na podstawie doświadczeń rynku energii elektrycznej.
W pierwszym referacie uwaga skoncentrowana została na konieczności precyzyjnego wyodrębnienia dwóch szczebli rynku gazu, w celu wyodrębnienia takiego obszaru rynku, na którym jest możliwy i pożądany rozwój konkurencji. Determinantą rynku wyższego szczebla byłaby infrastruktura kluczowa (ang. essential facilities, niem. wesentliche Einrichtungen, która powinna obejmować sieci przesyłowe, dystrybucyjne i instalacje magazynowe, wraz z niezbędną teleinformatyką), a także powinność kwalifikowania do kosztów jego funkcjonowania obowiązków zachowania bezpieczeństwa energetycznego oraz obsługi kontraktów długoterminowych głównego krajowego dostawcy. Ten fragment rynku w ograniczonym stopniu poddany zostałby regułom konkurencji. Z kolei na rynku niższego szczebla odbywałaby się rzeczywista rywalizacja o klienta paliwa gazowego.
Z kolei w referacie drugim, w oparciu o konkretne propozycje uwolnienia rynku obrotu gazem analizie poddano problematykę instrumentów prawnych, które najefektywniej zabezpieczą interesy obu stron kontraktów gazowych. Właściwa segmentacja klientów umożliwia wyodrębnienie grupy umów sprzedaży paliwa gazowego lub organizujących ten proces, funkcjonujących właściwie na rynku niższego szczebla. Fragmentaryczna regulacja umów w prawie energetycznym umożliwiła w praktyce ukształtowanie przez rynek różnych, prawnych modeli pozyskiwania klientów. Ustaleniu modeli i odpowiadającym im umowom poświęcony został referat.
Autor: Michał Kornasiewicz